Yrkesprov
Yrkesprovet, hur gick det egentligen?
Dag 1:
Teoriprov: Klockan 8.00 samlades vi och skrev ett teoriprov som handlade om allt från hovböld till vilka försäkringar man bör ha på en ridskola till hur alla tygletag tas och vilken effekt det har. Det var väldigt många frågor och vi hade inte jättelång tid på oss så det blev lite stressigt på slutet. Det kändes inte alls bra och jag tyckte att jag hade svarat fel på typ allt
Samtal 1: Jag och två klasskompisar satt med en examinator och pratade om hoppning på ridskola. Vi fick svara på frågor som hur ofta bör man hoppa och vad ska man tänka på och lämpliga övningar att ha på ridskola och så vidare. Det samtalet kändes väldigt lättsamt och trevligt.
Samtal 2: Jag och två klasskompisar satt med den andra examinator och pratade om ekonomi och bidrag på ridskola. På slutet fick vi en frågan: "En ridskola har 180 uppsittningar i veckan, hur många och vilken typ av hästat och hur mycket personal ska man ha för att det ska vara lönsamt?". Vi fick en kvart på oss att fundera och räkna på det och sedan fick vi redovisa. Det samtalet kändes också trevligt, lättsamt och bra.
Hoppningen: Vi red fram självständigt i alla gångarter i båda varven i 15 minuter. Sedan travhoppade vi fram på hinder nr 1 två gånger. Därefter hoppade vi hinder nr 1 i galopp en gång på låg höjd. Sedan fick vi hoppa nr 1 och 2 på låg höjd. Därefter hoppade vi 1-5 på 1.00 meter. När alla hade gjort det ställde vi upp där vi inte var i vägen och så hoppade vi hela banan på 1.10 m. När vi hade hoppat sista hindret så höjdes det upp till 1.20 m så fick man komma på det igen. Framhoppningen gick inte bra alls för mig. Jag hade för dålig galopp och drog alldeles för mycket i tyglarna. Men sedan när jag skulle hoppa banna på riktigt skärpte jag till mig ordentligt. Och fy tusan vad bra det gick! Älskade Ravve bara flög över alla hinder. På något kom jag lite nära men då var Ravve snabb i fötterna och studsade över. När jag kom på 120 hindret kom jag lite nära så det ville examinatorerna att jag skulle hoppa igen. Andra gången gick det mycket bättre. Min analys efteråt var inte världens bästa "Jag är jätteglad och jättenöjd och det här är världens bästa häst och allt kändes jättebra och fantastiskt", så löd min analys.
Till alla er hemma som jag pratade och smsade med och sa att jag inte gjorde hoppningen, förlåt, men jag ljög. När jag skrev till er hade jag inte bestämt mig än för om jag skulle hoppa eller inte och ville nte höra något tjat. Men som ni förstår så bestämde jag mig för att försöka.

Banan vi hoppade
Dressyren: På första hästen jag red fick vi börja med att rida fram i alla gångarter självständigt. Sedan red vi lite övningar så som skänkelvikningar, skolor, bakdelsvändningar, förvänd galopp och lite mellan gångarter. Sedan var det dags för hästbyte. Då gjorde vi i princip samma sak som med första hästen men utan skolor och förvänd galopp. När vi hade ridit klart och stog uppställda på medelinjen skulle vi göra analyser på oss själva och bägge hästarna. Jag red verkligen jättedåligt! Det här kändes som det sämsta jag ridit på hela kursen. Jag var jättespänd, kom inte ner i sadeln, fick alldeles för raka armar och drog för mycket i tyglarna.
Vi var klara strax efter klockan 18 i stallet efter att ha tagit hand om dressyrhästarna och då skulle vi ta bort hoppbanan. Sedan var det dags att gå hem och förbereda morgondagens tre lektioner. PM till alla lektioner skulle skrivas och jag gjorde en powerpoint till teorin. Jag höll på till ungefär mitt i natten.
Dag 2:
Teorilektion: Klockan 08.00 var det dags för mig att hålla min teorilektion där ämnet jag hade fått var "hästens gångarter och rörelsemekanik". Det var en klasskompis och en examinator som lyssnade. Vi skulle hålla föredraget i 20 minuter. När vi var klara skulle vi göra en analys om hur vi tyckte att vår lektion hade gått och om det fanns något vi . Jag var väldigt nöjd med lektionen och hade ingenting jag skulle gjort annorlunda.
Dressyrlektion: Ämnet jag hade fått var "övergångar" och tiden vi hade på oss var 30 minuter och det var fyra elever som red. När vi var klara skulle vi återigen göra en analys av lektionen till examinatorn. Jag var jättenöjd och hade inte så mycket jag skulle gjort annorlunda. Jag hade inte med någon galopp alls under hela lektionen och det kanske jag skulle ha haft, men jag ansåg att tiden var för kort.
Hopplektion: Ämnet var "andridning på enkelhinder i trav och galopp". Återigen hade jag 30 minuter på mig och fyra elever som red. Att ha en hopplektion på 30 minuter är inte jättelätt, men jag var nöjd. Dock var jag lite osäker på min placering i vissa moment och även lite osäker på om jag hade lagt travbommen framför hindret på rätt avstånd. Planen var att ha den på 2.50 men det var svårt att stega exakt rätt. Men det stämde rätt bra när hästarna kom, så det var nog helt okej.
Oförberett muntligt prov: Jag kom in rummet där två examinatorer satt och en av dom sa: "Tänk dig att det kommer en elev till dig i stallgången och frågar dig om något, då måste du kunna svara ganska utförlig och ditt ämne blir banhoppning". Jaha ja... Jag fick fem minuter på mig att skriva upp lite stödord och sedan var det bara att gå fram till tavlan och börja prata i tio minuter. Jag pratade så mycket jag kunde och därefter fick jag frågor om avstånd, saker som påverkar avstånden, språngkurvan på de olika hindertyperna, bedömningar på tävling, kombinationer och avstånd, galoppsprångens längd för b, c och d ponnyer. Lixom hjälp! Det här kändes inte bra alls. Jag visste inte hur långa språng ponnyerna hade, men jag gissade och gissade nästan rätt. Avstånden hade jag rätt bra koll på, men språmgkurvan där snackade jag på och hoppades på att något jag sa skulle vara rätt. Jag ritade upp ett räcke, en oxer och en trippel på tavlan och visade hur språngkurvan såg ut. Nej, usch vad dåligt det kändes.
Vad kändes bra: Samtalen kändes väldigt bra och där hade jag koll på grejerna. Hoppningen var helt fantastisk och jag är otroligt nöjd. Alla lektioner är jag också nöjd med, jag vet vad jag håller på med och har koll på situationen.
Vad kändes mindre bra: Teoriprovet var inte bra, det var väldigt svårt och omfattande. Dressyren var katastrofal, vilket är ganska roligt egentligen. Dressyren har redan från början varit det som har känts bäst och det jag har varit minst orolig för. Det muntliga oförberedda provet kändes riktigt dåligt och jag kände mig helt säker på att jag hade misslyckats med det.
Vi fick inte reda på något resultat på onsdagen utan det fick vi vänta på till på torsdagen.
Resultat: Omprov i dressyr.
Det känns ändå helt okej. Jag blev godkänd i alla andra delar och fick mycket plus för mina lektioner. Dressyren var bara otur. Jag var för spänd och nervös helt enkelt. Jag kommer att klara det nästa gång (hoppas jag verkligen). Har jag tur kan jag få göra omprov redan i september, så de hoppas jag på.